رحيم مشايي:

الواح ايراني درگير يك جريان صهيونيستي است

خبرگزاري فارس: رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي درباره تغيير زمان تشكيل جلسه دادگاه الواح ايراني در آمريكا گفت: طرف مقابل ايران در دادگاه نتيجه يك لابي صهيونيستي است و اين جريان به روشني مشخص است كه جرياني صهيونيستي است.


اسفنديار رحيم مشايي در گفت‌وگو با  فارس درباره اظهارات پيشين خود مبني بر احتمال شيطنت آمريكا در بازگرداندن الواح به ايران افزود: كل موضوع، شيطنت‌آميز است و هيچ جنبه حقوقي ارزشمندي ندارد و آنها نهايتا بايد اعلام كنند دادگاه هيچ رسميتي براي رسيدگي به اين قضيه ندارد.
وي در ادامه گفت: طرف مقابل ما در دادگاه كه نتيجه يك لابي صهيونيستي است، حرف مستدل و محكمي ندارد و اينكه اصل ماجرا شيطنت است، درست است.
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اظهار داشت: اينكه اين جريان، يك جريان صهيونيستي است، امر پنهاني نيست و كاملا روشن است.
رحيم مشايي درباره تاخير در جلسه دادگاه گفت: دادگاه براي رسيدگي به هر پرونده‌اي، تشريفاتي دارد كه اين تشريفات باعث تاخير مي‌شود.
وي ادامه داد: ما دادگاه را به رسميت نشناخته‌ايم و اگر وكيل ما در دادگاه حضور پيدا مي‌كند براي اين است كه اعلام كنيم دادگاه اساسا نمي‌تواند به اين موضوع رسيدگي كند و نمي‌تواند الواح را به حراج بگذارد و از پول آن غرامت پرونده‌اي ديگر را بپردازد.
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تصريح كرد: آمريكا متعهد به كنوانسيون بين المللي است و بايد اين الواح به ايران برگردد و قطعا حرف ما مورد پذيرش قطعي در داگاه است و الواح به ايران برمي‌گردد.
الواح ايراني و اماني موسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو شامل هزاران لوح گلي باستاني حاوي اطلاعاتي در مورد زبان‌ها و زندگي روزمره مردم در دوران هخامنشي است كه در سال 1933 توسط پروفسور هرتسفلد در تخت جمشيد به دست آمده است و اين الواح در سال 1934 به درخواست دانشگاه براي مطالعات بيشتر به صورت اماني از ايران خارج شد.
خرداد ماه سال 85 يك قاضي در پي دادخواهي يك وكيل آمريكايي راي به حراج اين گنجينه به نفع كشته شدگان انفجاري در اسرائيل داده بود اما دادخواست بخش شرق شناسي دانشگاه شيكاگو با تاكيد بر اماني بودن گنجينه آثار باستاني ايران در دانشگاه شيكاگو اين حكم را رد كرد.
300 لوح از مجموعه‌اي كه در اختيار دانشگاه شيكاگو است در سال 83 توسط موسسه شرق شناسي به ايران عودت داده شد.

اخبار مرتبط در یزدفردا :



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا